Lærerne

Henriette Damm

Henriette om sit fag
"Guitaren er et instrument med mangfoldige muligheder. Du kan bruge den indenfor alle stilarter; klassisk, flamenco, jazz, pop osv osv. Og du kan have glæde af guitaren både som soloinstrument og som et instrument, der indgår i utallige sammenspilsformer. Som akkompagnement til sang, fløjte, violin – fra ensembler med 2-3 guitarister til store orkestre med 20, 50 eller endnu flere. I kammermusik og i bands med andre instrumenter.
Guitaren kan blive en fantastisk følgesvend livet igennem. Den åbner døre til venskaber og til en stor spændende musikalsk verden"

Undervisningen

"I undervisningen hos mig spiller vi på en spansk/klassisk guitar med nylonstrenge. Jeg lægger vægt på, at eleven får en god grundteknik, som er holdbar, uanset hvilken type guitarmusik, man på sigt ender op med. Det er vigtigt at sidde hensigtsmæssigt og sundt, så at man føler sig fri og afslappet med sit instrument.
Vi starter med melodispil efter noder og går videre med flerstemmigt nodespil og akkorder. Alt foregår i elevens eget tempo. Fra den helt spæde begyndelse træner vi sammenspil, først sammen med mig, og senere, når eleven er klar til det, inviteres han/hun til sammenspil i et af guitarorkestrene.
Det hele foregår i en tryg og glad atmosfære, hvor vi bygger en tillidsfuld relation op til hinanden"

Baggrund
"Jeg er uddannet i Musikvidenskab på Københavns Universitet.
Har deltaget i guitarmasterclasses, kurser i orkester- og ensembleledelse i Danmark, Sverige, Frankrig og Tyskland.
Jeg har undervist i guitar i hele mit lange voksenliv og elsket at formidle og kommunikere omkring guitaren, som fylder så meget i mit liv. Jeg bliver aldrig træt af at hjælpe elever på deres vej til at blive glade amatørguitarister eller til at gå den professionelle vej.
Jeg har udarbejdet meget undervisningsmateriale både for solo- og orkesterundervisning"
Henriette Damm

E : henda@hillerod.dk