Instrumenter

Kirkeorgel

Anbefalet alder: Fra ca. 15 år.

Kirkeorglet, der er forløberen for alle andre tangentinstrumenter,virker på mange måder ligesom et klaver.
Derfor skal en orgelelev have en solid kunnen på klaver, og være en sikker nodelæser i både g- og f-nøgle.

Udover at spille med fingrene, kan man på kirkeorgel også spille toner med fødderne, og pedalspillet er da også en sjov, men svær udfordring.

Hvios du kunne tænke dig at spille orgel, så er det en god idé at søge råd hos din nuværende musiklærer eller musikskolens orgellærer.

En væsentlig del af øvningen kan foregå hjemme på klaveret, men hvis du skal lære at bruge tonerne i pedalerne, er det nødvendigt at øve i en kirke.
For at sikre dig muligheden for at øve på et rigtigt kirkeorgel,er musikskolen behjælpelig med at få en øveaftale med den kirke, der ligger nærmest din bopæl.

Eleverne får mulighed for at medvirke ved musikskolens julekoncert, og interesserede organister har mulighed for at søge vikarjobs i områdets kirker.

Kirkeorgel